POSITIONERA ELLER DÖ

Efter över 100 år av framgång började det tyska hårvårdsvarumärket Schwartzkopf att sakteliga tyna bort. Inom sin produktkategori var, och är, det i frisörsalongerna som ett varumärke etableras. I de mer trendiga salongerna på “fina gatan” dominerade varumärken som l’Oreal,  Kérastase, Björn Axén, Elvital och Garnier. Schwartzkopf var förvisad till damfrisörer i kvarterets källarvåningar, tillsammans med Carmen Curlers och hårtorkar som såg ut som rymdhjälmar. Om inget gjordes skulle Schwartzkopf dö sotdöden.

Uppdraget var att vända på utvecklingen. I det här fallet gällde snarare ompositionering än positionering – från tant till trend. En del av lösningen blev en reklamkampanj som visade olika tidstypiska frisyrer, från 50-talet till 90-talet och med rubriken “I huvudet på folk sedan 1898” vilket var fakta i stället för tomma löften. Underförstått att Schwartzkopfs shampoo var tidlöst och stod över alla tillfälleliga trender. Successivt började Schwartzkopf att kämpa sig tillbaka på kändisfrisörernas hyllor och idag är det (igen) ett av branchens mest kända varumärken.

Vill du veta mer om hur jag har arbetat med positionering och ompositionering av varumärken, liksom om andra uppmärksammade exempel, är det bara att läsa vidare på följande sidor.

 

Remake_Remodel är lika med Martin Graap. Under åren har jag varit verksam under ett antal olika “varumärken”, bland annat Arnek, Lucky Strikes och, kort och gott, Graap. Remake_Remodel har jag valt eftersom jag oftast har arbetat med positionering och ompositionering av företag vars kunderbjudande har blivit obsolet eller är diffust. Namnet refererar också till mitt favoritband, Roxy Music, och den första låten på deras första LP som kom 1972.  Ett band med en i allra högsta grad lyckad positionering. Klicka här om du vill veta hur de låter och ser ut.