Dag ut och dag in annonserar Postkodlotteriet om vilka nytta de gör för olika välgörande institutioner och föreningar. I DN är de uppe i den 36:e annonsen i en serie om 56. En helsida i nyhetsdelen av DN kostar normalt 290.000 kronor. Med det antal annonser och att det är sommar (lågsäsong) kan vi anta att de fått 50% rabatt. Kvar blir drygt 7.500.000 att betala. Jag vet inte hur många fler tidningar som Postkodlotteriet annonserar i men låt oss gissa på Expressen, Aftonbladet, GT, Kvällsposten, GP, Sydsvenskan, Stormarknadspress och kanske några till. För att inte överdriva räknar vi på 4 x DN, alltså 30.000.000 kronor. Det var väl generöst av dem för att döva ditt samvete för att du spelar bort dina pengar. Men – kom ihåg, det är dina förluster som betalar för denna ”välgörenhet” och att det är dina förluster som betalar för dessa annonser. Om du vill stödja någon välgörande ändamål är det bättre att du skickar dem direkt, i stället för att skicka hälften till Postkodlotteriets ägares plånbok. Eller?