Vad var det jag sa?

Häromveckan ondgjorde jag mig över Burger Kings ”Something is rotten at Burger King”-kampanj kreerad av reklambyrån Ingo. Enligt egen utsago har kampanjen delat svenska hamburgerätare i två läger; de som vill ha sin med cheese och de som föredrar...

Rekord i ineffektiv reklam?

Hoppas att de har skrivit fel, att det ska vara miljard i stället för miljon. Och, om inte, att alla inblandade har jobbat gratis, t ex arbetsgruppen på Acne som bestod av 13 personer, de ansvariga på Svenska Freds som var fem till antalet, plus Redpipe och Mobiento...

Missunnsamhet som säljargument

”Keeping up with the Jonseses” är ett uttryck som har använts länge i den engelskspråkliga världen som refererar till jämförelse med våra grannar, deras sociala klass och ansamling av materiella tillgångar. Att misslyckas med att hålla jämn takt med...

Let them eat cake

Ibland fattar jag ingenting. Igår publicerade branschtidningen Resumé, helt okritiskt en utomhuskampanj för Unicef, där jag var tvungen att Googla för att förstå vad de ville. Enligt kommunikationschefen på Unicef, Andreas Eriksson, byggde kampanjen på idén...