Den som följer min blogg har väl knappast kunnat undgå att jag ofta funderar på hur reklambyråer och dessas uppdragsgivare tänker. Ett exempel som jag har retat upp mig länge på är när Scandlines Sverige AB och HH Ferries AB, som båda trafikerar Helsingborg – Helsingör, slog ihop sina påsar och döpte om sig till FORSEA. Man motiverar namnet med att det ”tydligt visar att man menar allvar med satsningen att bli regionens mest hållbara transportföretag. Med det nya namnet ForSea speglas passionen för havet men också rederiets önskan om att aktivt vara med och bidra till regionens framtid.” och ”Vår satsning på helt batteridrivna färjor gör att vi inte bara är det mest effektiva transportalternativet, utan också det mest hållbara.” Uppriktigt sagt förstår jag inte kopplingen mellan namnet och ambitionen att bli det mest hållbara transportföretaget – är det den gröna färgen som ska signalera detta? Tilläggas bör att det genom sammanslagningen inte längre finns någon konkurrens om man vill åka över sundet, så varför överhuvudtaget positionera om sig? Kunde inte spara de pengar som ett nytt profilprogram kostar, inklusive att måla om alla båtar (hoppas att färgen är miljövänlig), eller om man nu nödvändigtvis måste byta namn, varför inte till något som målgruppen direkt kan förstå? Till exempel HELSINGLINE ?