Är ”sunkkpizza” verkligen den position som 7-Eleven vill ha? Även idag lutar jag mig mot David Ogilvy som sa att bra reklam inte kan skapas av kommittéer. 7-Elevens senaste reklamkampanj är ett aktuellt bevis på det. Enligt tidningen Resumé har den ansvariga reklambyrån Drama Queen ”tagit utgångspunkt i den klassiska, och kanske inte konventionellt snygga, estetiken från svenska sunkpizzerior. Med yvig design, pizzor fotograferade rakt uppifrån och särskrivningar”. Enligt byråns ”chief creative officer” (så kallar han sig faktiskt!) har man ställt sig frågan – ”hur hade en vanlig pizzeria gjort?” – för att sedan bestämma sig för en logotyp, fotomanér, mönster, rubriker och typsnitt. Snacka om en kampanj byggd på fördomar och på det, tyvärr ganska vanliga, ”von oben”-perspektiv på så kallade vanliga människor som reklambyråer i Stockholm har. Här kommer en lista på alla 24 i den stolta arbetsgruppen – precis så många som i det här fallet behövdes för att skapa usel reklam:

Uppdragsgivare: Reitan Convenience
Inköps- och marknadsdirektör: Anna-Maria Carnemark
Marknadschef: Amanda Mompalao de Piro Kampanjansvarig: Charlotte Svanström
Head of marketing: Lennart Schultz
Reklambyrå: Drama Queen
Creative directors: Mårten Knutsson, John Lagerqvist
Account director: Sara Forssberg
Account manager: Sara Kindbom
Strategy director: Annika Rehn Frobell
Art Director: Morten Hafsø
Copywriter: Anna Perrolf
Design: Fredrik Lindquist, Anna-Karin Rosén
Final art: Katarina Sjölinder
Motion graphics: Emma Zaremba
Content manager: Emelie Eriksson
Junior designer: Malin Forsberg Kåre
Mediebyrå: Carat
Client director: Camilla Casslemar
Activation manager: Sophie Stjärne
Fotograf: Pelle Lundberg
Retusch: Johan Wallgren