Nu var det dags igen för lite reklamgnäll. I dagens Resumé (på Internet!!!!) berättas om IP-Onlys nya reklamkampanj som ska få Stockholmare att i större utsträckning ansluta sig till fiber eller som Kamran Alemdar, CMO på IP-Only uttrycker det – Hela kampanjen handlar om att öka människors ”fibermedvetande” och därför behövde vi göra något som sticker ut, något som får människor att haja till och lyfta på ögonbrynen. Genom våra smått absurda budskap och det nittiotalsosande manéret hoppas vi att folk får ett leende på läpparna och kanske ägnar sin uppkoppling en tanke.  Absurdt var ordet. För det första är det mycket tveksamt att någon kopplar kampanjens budskap till fiber. Att resande i tunnelbanan ska ta sig tid och lista ut vad man egentligen menar och/eller besöka hemsidan är att begära för mycket. För det andra är jag ytterst skeptisk till att endast 1 800 hushåll på Östermalm har anslutit sig till fiber (eller 2 400 på Söder för den delen). Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet 2018” var 53 % av alla hushåll i städerna uppkopplade till fiber. Det är nog ingen vågad gissning att andelen är större i Stockholm.  Den som är intresserad av bra, kreativ och dessutom rolig reklam för internet rekommenderar jag nedanstående gamla reklamfilm från Telia.