Hoppas att de har skrivit fel, att det ska vara miljard i stället för miljon. Och, om inte, att alla inblandade har jobbat gratis, t ex arbetsgruppen på Acne som bestod av 13 personer, de ansvariga på Svenska Freds som var fem till antalet, plus Redpipe och Mobiento som stod för ”sound design” respektive det digitala. Vi får också hoppas att annonsplatserna på bio, utomhus och i Expressen och Dagens Industri inte tog betalt för utrymmet.

”Genom att behandla freden till en fysisk produkt förvandlade vi målgruppen från givare (någon som ger för att vara snäll) till investerare (någon som köper för att vara smart). Det gick alltså från en ”god gärning” till ett logiskt beslut, vilket är ett grundläggande skifte”, säger Matthew Hearle, senior planner på Acne. Är det någon annan än jag som inte fattar ett dugg?

P.S. En halv miljon räcker väl knappt till fika på alla arbetsmöten som har gått åt för att komma fram till denna briljanta idé. D.S.