Let them eat cake

Ibland fattar jag ingenting. Igår publicerade branschtidningen Resumé, helt okritiskt en utomhuskampanj för Unicef, där jag var tvungen att Googla för att förstå vad de ville. Enligt kommunikationschefen på Unicef, Andreas Eriksson, byggde kampanjen på idén...

Bosse Rönnberg har absolut rätt.

Reklambranschens tidning som oftast bara innehåller skvaller levererar trots att ett och annat guldkorn. Nu senast hade man intervjuat Bosse Rönnberg, en av branschens förgrundsfigurer under 80- och 90-talet. I den säger han bland annat att han saknar den säljbara...

Tjugofem år för sent IP-Only.

Nu var det dags igen för lite reklamgnäll. I dagens Resumé (på Internet!!!!) berättas om IP-Onlys nya reklamkampanj som ska få Stockholmare att i större utsträckning ansluta sig till fiber eller som Kamran Alemdar, CMO på IP-Only uttrycker det – Hela kampanjen handlar...

Gnällbloggen?

Det är inte lätt att vara positiv i dessa tider. Först var sommaren för varm. Sedan regnar det, inte heller bra. Magnum-glassarna blir mindre och dyrare. Isarna fortsätter att smälta samtidigt som över en halv miljon svenskar vill sänka priset på bensin. Ebba Buch...

Fyndigt eller förståeligt?

Den som följer min blogg har väl knappast kunnat undgå att jag ofta funderar på hur reklambyråer och dessas uppdragsgivare tänker. Ett exempel som jag har retat upp mig länge på är när Scandlines Sverige AB och HH Ferries AB, som båda trafikerar Helsingborg –...

Att låna är att stjäla en smula.

Är det någon mer än jag som anar ett visst släktskap mellan Vattenfalls annons i DN häromdagen och den Guldäggsbelönade reklam – Två hål i väggen – från 1998 producerad av Lasse Liljendahl på reklambyrån OCH? Visst kan det vara OK att stjäla och låna idéer, i...