av Martin Graap | jul 29, 2019 | Allmänt |
Dag ut och dag in annonserar Postkodlotteriet om vilka nytta de gör för olika välgörande institutioner och föreningar. I DN är de uppe i den 36:e annonsen i en serie om 56. En helsida i nyhetsdelen av DN kostar normalt 290.000 kronor. Med det antal annonser och att...
av Martin Graap | jul 19, 2019 | Reklam |
Är det någon mer än jag som anar ett visst släktskap mellan Vattenfalls annons i DN häromdagen och den Guldäggsbelönade reklam – Två hål i väggen – från 1998 producerad av Lasse Liljendahl på reklambyrån OCH? Visst kan det vara OK att stjäla och låna idéer, i...
av Martin Graap | jul 9, 2019 | Reklam |
För någon vecka sedan ondgjorde jag mig över Dagens Nyheters Reklamcupen där reklambyråer utan hämningar kan släppa loss sin kreativitet, ofta på kundernas varumärkes bekostnad. Då trodde jag inte att det kunde bli mycket sämre men tävlingsannonserna i dagens DN slår...
av Martin Graap | jul 2, 2019 | Reklam, Uncategorized |
Varje sommar arrangerar Dagens Nyheter något som de kallar för ”Reklamcupen” i syfte att fylla annonsutrymme som annars skulle stå tomma. Idén verkar vara att reklambyråerna ska ges möjlighet att ta ut de kreativa svängarna ordentligt utan att kunderna som...
av Martin Graap | jun 24, 2019 | Reklam |
Definitionen av ordet umgås tyck numera vara att sitta tillsammans framför datorn. Åtminstone om man får tro Telias nya kampanj (producerad av Forsman Bodenfors – gubevars) där de inte tycker att det räcker med de 9 timmar i veckan som våra barn tillbringar...
av Martin Graap | jun 22, 2019 | Reklam |
Häromdagen i Resumé gjorde Hans Sydow en mycket bra sammanfattning av utvecklingen av reklambranschen. Eftersom jag hade nöjet att samarbeta med honom i mitten av 80-talet som kund till dåtidens bästa reklambyrå Hall & Cederqvist och som jag alltid har haft stor...
av Martin Graap | jun 18, 2019 | Allmänt |
Jag kan inte riktigt släppa min irritation över Briiliant Minds som jag skrev om igår. Idag läser jag att supermodellen Naomi Campbell som deltar i årets event där vi utan brillianta hjärnor inte är välkomna, är en aktivist som ”brinner för afrikanska...
av Martin Graap | jun 18, 2019 | Allmänt |
I dagens Dagens Nyheter behandlar krönikören Johan Croneman elitkonferensen Brilliant minds där världens rika och mäktiga gömmer sig bakom kaskader av meningslösa ord och sinnesvidgande yoga-övningar. Undrar om Obama gjorde hunden? Årets tema är ”Fluxability...
av Martin Graap | jun 15, 2019 | Allmänt |
”Den till synes utblommande nationalismen i Europa återuppstod med våldsam kraft som svar på de undertryckta folkens nationalism. Eftersom de ekonomiska klyftorna i stort sett sammanföll med rasgränserna slöt sig folken samman till försvar för sina privilegier....
av Martin Graap | jun 7, 2019 | Reklam |
Resumé bjuder ofta på intressant läsning, såväl irriterande som inspirerande och insiktsfulla. Till de senare hör Carin Fredlunds inlägg kring värdet av kreativ reklam, något som jag förresten har berört i tidigare inlägg. Bland annat citerar hon Joakim Örnstig på...
Senaste kommentarer